Digitoday:Mainostomisto jäi nalkkiin piilomarkkinonnista

Sosiaalinen media, digg.com, irc, foorumit, chatit...

ViestiKirjoittaja Matti » Ke Huhti 23, 2008 22:28

Jeppistä, eipähän minullakaan tähän enää ole lisättävää :) Meillä on vähän eri näkemykset, mutta niinhän sitä saakin olla.

Toivottavasti vähän muutkin kommentoisivat tätä aihetta, vai eikö tämä nyt olekaan niin mielenkiintoinen aihe muiden kuin itseni mielestä ;)
Matti

ViestiKirjoittaja shovi » Ke Huhti 23, 2008 22:45

Matti kirjoitti:Jeppistä, eipähän minullakaan tähän enää ole lisättävää :) Meillä on vähän eri näkemykset, mutta niinhän sitä saakin olla.

Toivottavasti vähän muutkin kommentoisivat tätä aihetta, vai eikö tämä nyt olekaan niin mielenkiintoinen aihe muiden kuin itseni mielestä ;)

Mä oon jo sotinut tuolla pinkkarissa sen verta aggressiivisesti, ettei jaksa enää. Tästä löytyy enemmän keskustelua: http://pingstate.nu/linkit/174305
shovi

ViestiKirjoittaja veeti » Ke Huhti 23, 2008 22:47

Vähän menee sivusta, mut menkööt. Olen mainostanut (kauan sitten) yhtä ammattisivustoa haukkumalla sitä paskaksi (watch out xxx).

Se lisäsi kivasti liikennettä ja foorumille rekisteröity käyttäjiä. Totesin sen toimivaksi tavaksi, mut en tuosta mitään taloudellista hyötyä ole saanut. Eli aika paljon pienemmät kuviot, kuin tuossa ylläolevassa tilanteessa jossa ammattilaiset (tradenomit) on tuota tehneet.

Tuota en voi vieläkään tajuta miten siitä noi "ammattilaiset" on jäänyt kiinni. Eikö normaalisti sissimarkkinointia kannata tehdä kahdelta (tai useammalta)koneelta (vuoropuhelu) ja eri verkoista (etäyhden avulla).

"ammattilaisista" sai seuraavan kuvan.

1. Firman verkosta kirjautuminen keskustelualueelle ja nimimerkki.
2. Esimmäinen viesti," Oletteko käyneet stiikaamassa xxx. Tosi hyvä". Mä diggaan kovasti. Kaikki mukaan "lapsimessut alkaa".

Mitäs jos tämä oltaisiin tehty toisella tavalla.

1. Kirjaudutaan EI firmanverkosta keskustelualueelle ja nimimerkki
2. Ja haukutaan tuotetta tosi surkeaksi. Lisätään kirjoitusvirheitä ja tehdään tekstistä epäluotettavan näköinen. Ja lisätään linkit haluttuun sivustoon.

Väittäisin ettei mod. olisi tajunnut. Ja sama liikennemäärä oltaisiin saavutettu. Jos haukuttu tuote on kunnossa, niin kyl joku olisi sen ostanutkin.

Voin olla täysin väärässä, mut mä en ole ammattilainen.
veeti

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Ke Huhti 23, 2008 22:52

mä oon joskus humalapäissäni perustellut omalle foorumilleni eri nimimerkkejä ja tapellut siellä omien nickkieni kesken ja haukkunut niitä. tämäkin lisäsi liikennettä.
JuhaS14

ViestiKirjoittaja veeti » Ke Huhti 23, 2008 22:54

JuhaS14 kirjoitti:mä oon joskus humalapäissäni perustellut omalle foorumilleni eri nimimerkkejä ja tapellut siellä omien nickkieni kesken ja haukkunut niitä. tämäkin lisäsi liikennettä.

Tuo taitaa olla yksi vanha tapa, kuinka foorumi saadaan pyörimään. :D
veeti

ViestiKirjoittaja Arttu » La Huhti 26, 2008 22:45

JuhaS14 kirjoitti:Esimerkiksi Nettibisnes.infon Arttu joka on mielestäni ehkä moraaliltaan tiukin (liiankin tiukka välillä) liputti Adblock-keskustelussa tekstilinkkien ja ns. piilomainonnan puolesta.

En kyllä tunnista itseäni piilomainonnan puolestapuhujaksi, ainakaan jos sillä tarkoitetaan HeyDay-tyylistä foorumimarkkinointia ja vastaavaa.

On totta että affiliate-tekstilinkit ovat siinä mielessä "piilomainontaa", että monet netin käyttäjät eivät tiedä sellaisesta liiketoimintamallista jossa linkkejä käyttävä julkaisija voi saada komission (jostain iMyynneistä nyt puhumattakaan).

Jotkut englanniksi bloggaavat pyrkivät tuomaan esiin milloin postauksessa on kumppanuuslinkki, esim. suluissa olevalla aff-lyhenteellä. Mutta asian selittäminen joka linkin yhteydessä niin että kaikki ymmärtäisivät ei ole käytännöllistä.

Mielestäni eettinen probleema tulee affiliate-linkkien yhteydessä silloin jos hehkutetaan tuotetta josta ei ole itsellä kokemusta (tai kokemus ei vastaa hehkutusta).

Vaikka tuotteesta ei olisikaan kokemusta, tekstilinkkejä voi käyttää riittävän pienessä roolissa neutraaliin sävyyn ilman että kyseessä olisi piilomainonta muuten kuin siinä mielessä että joka kävijä ei tiedä linkin laittamisen kaupallista motiivia. Tässä ei ole mielestäni ongelmaa.

Välineellä ja käytön asteella on merkitystä: jos Hesarin verkkoversioon tulisi affiliate-linkin ympärille rakentuva neutraali uutinen, se olisi ongelmallista piilomainontaa. Toisaalta jos esimerkiksi sivuston sivupalkissa on joukko sivuston aiheeseen liittyviä affiliate-tekstilinkkejä (ilman valheellista hehkutusta), siinä ei ole mielestäni ongelmaa.
Käyttäjän avatar
Arttu

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Su Huhti 27, 2008 12:36

Arttu kirjoitti:
Mielestäni eettinen probleema tulee affiliate-linkkien yhteydessä silloin jos hehkutetaan tuotetta josta ei ole itsellä kokemusta (tai kokemus ei vastaa hehkutusta).

Mielestäni tuossa ei ole mitään epäeettistä, tuskin moni perinteistä mainontaaakaan suunnitteleva on välttämättä kaikkia tuotteita käyttänyt jolle mainontaa suunnittelee.

Kyllä affiliate on sen verran selkeää piilomainontaa omasta mielestäni vaikka aiheeseen liittyisikin.
JuhaS14

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Huhti 27, 2008 17:32

JuhaS14 kirjoitti:
Arttu kirjoitti:

Mielestäni tuossa ei ole mitään epäeettistä, tuskin moni perinteistä mainontaaakaan suunnitteleva on välttämättä kaikkia tuotteita käyttänyt jolle mainontaa suunnittelee.

En tarkoittanut noin laajasti. Perinteisessä mainonnassahan on yleensä vastaanottajalle selvää että kyse on mainonnasta, ja tietty myös affiliate-linkkejä voi käyttää siihen tyyliin ilman probleemaa.

Ongelmallista piilomainontaa on jos esim. bloggaaja kehuu tuotetta vain siksi että siitä on affiliate-ohjelma - siten että vastaanottajien enemmistölle ei käy selväksi että kyse on mainonnasta.

Kumppanuusohjelmathan ovat vain yksi tapa, jolla mainostilaa myydään. Eivät ne ole mitenkään luontaisesti piilomainontaa, vaan toteutus ratkaisee onko sellaisesta kyse.
Käyttäjän avatar
Arttu

Edellinen

Paluu Sissimarkkinointi