DMOZ

Linkitys ja linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa.

DMOZ

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Ma Heinä 30, 2007 20:43

Tuntuu että nykyisin ei saa juuri mihinkään DMOZ-osioon linkkejä....
JuhaS14

ViestiKirjoittaja Tomppa » Ma Elo 13, 2007 1:24

Melkoista kuraa itselle ainakin pukannut World: Suomi: Tietotekniikka: Internet: WWW: Blogit -osioon viime aikoina. Olisiko ideaa luoda kyseiseen osioon omat alakategoriat tietyille aihepiireille?
Käyttäjän avatar
Tomppa

ViestiKirjoittaja Arttu » To Elo 16, 2007 20:57

Tomppa kirjoitti:Melkoista kuraa itselle ainakin pukannut World: Suomi: Tietotekniikka: Internet: WWW: Blogit -osioon viime aikoina. Olisiko ideaa luoda kyseiseen osioon omat alakategoriat tietyille aihepiireille?

Ehdotin juuri omaa Nettibisnes.Info-blogiani. Toivottavasti läpäisee tiukan seulasi.

Alakategorioissa olisi ideaa, jos laadukkaita ehdotuksia alkaisi tulvia. Ongelmaksi tulisivat tosin blogit, jotka kuuluvat aiheiltaan useampaan ryhmään. Ongelma ratkeaisi, jos linkkejä voisi tagittaa: joka tagilla olisi oma sivunsa, jolloin kategorioiden kankeus voitaisiin ohittaa. Olisikohan tämä DMOZille liian iso pala?

Itse olen muuten toimittaja luokassa World: Suomi: Tiede: Tietojenkäsittelytieteet: Käytettävyys enkä ole saanut vielä yhtään ehdotusta. Käytettävyyteen tai saavutettavuuteen liittyvät linkkivinkit olisivatkin hyvin tervetulleita.
Käyttäjän avatar
Arttu

ViestiKirjoittaja Emppu » Ti Elo 21, 2007 21:34

Arttu kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:Melkoista kuraa itselle ainakin pukannut World: Suomi: Tietotekniikka: Internet: WWW: Blogit -osioon viime aikoina. Olisiko ideaa luoda kyseiseen osioon omat alakategoriat tietyille aihepiireille?

Ehdotin juuri omaa Nettibisnes.Info-blogiani. Toivottavasti läpäisee tiukan seulasi.

Alakategorioissa olisi ideaa, jos laadukkaita ehdotuksia alkaisi tulvia. Ongelmaksi tulisivat tosin blogit, jotka kuuluvat aiheiltaan useampaan ryhmään. Ongelma ratkeaisi, jos linkkejä voisi tagittaa: joka tagilla olisi oma sivunsa, jolloin kategorioiden kankeus voitaisiin ohittaa. Olisikohan tämä DMOZille liian iso pala?

Itse olen muuten toimittaja luokassa World: Suomi: Tiede: Tietojenkäsittelytieteet: Käytettävyys enkä ole saanut vielä yhtään ehdotusta. Käytettävyyteen tai saavutettavuuteen liittyvät linkkivinkit olisivatkin hyvin tervetulleita.

Firmani sivut voisivat sopia tuonne, ettei tule Adagelle mitään monopolia ;)
http://www.rauha2.fi
Emppu

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Elo 26, 2007 22:40

Emppu kirjoitti:Firmani sivut voisivat sopia tuonne, ettei tule Adagelle mitään monopolia ;)
http://www.rauha2.fi

Laitoin linkin esteettömyyden hyötyjä esittelevään sivuun. Toivottavasti edistin näin hiukan esteettömyyden asiaa, jos ei muuten niin Rauha 2:n hitusen parempien hakukonesijoitusten muodossa ;)

Muuten, olisi varmaan hyvää markkinointia perustaa yrityssivuston yhteyteen saavutettavuutta ja web-suunnittelua käsittelevä blogi. Jos jaksaisit kirjoittaa edes jutun tai pari kuukaudessa, voisit olla muutaman vuoden sisällä esteettömyyden "ykkösasiantuntija" Suomessa, jolloin asian edistäminen ja mielenkiintoisten hommien saaminen olisi paljon helpompaa.

Suomesta puuttuu puhtaasti esteettömyyden ja web-standardien käytännön puoleen erikoistunut blogi. Toki on saavutettava.fi mutta se on hieman liian "virallinen" eli yhteys käytännön web-suunnitteluun on liian heikko.
Käyttäjän avatar
Arttu

Dmoz:n merkitys.

ViestiKirjoittaja ahmus » La Syys 08, 2007 22:24

Iltaa.

Olen mielenkiinnolla lueskellut tätä foorumia, vaikkakaan en mikään optimointi-ihme olekaan. Sen verran homma kuitenkin kiinnostaa, että olen hieman pyrkinyt parantelemaan erään yrityksen kotisivujen näkyvyyttä, ja tulostakin on tullut - haluamallani hakusanalla googlen kärkeen. Tämä hakusana sisältää toimialan + maantieteellisen alueen, jolla firma toimii.

Pelkällä toimialannimellä (tyyliin hautaustoimisto) näyttäisi googlen rankingissa olevan ylhäällä sellaisia sivuja, joiden linkki löytyy dmoz:sta. Voiko todella olla niin, että google antaa dmoz-linkille näin suuren painoarvon, vai onko kyse pikemminkin sattumasta? Kyseessä on optimointimielessä melko vähän kilpailtu toimiala.
ahmus

Re: Dmoz:n merkitys.

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » La Syys 08, 2007 22:50

ahmus kirjoitti:Iltaa.

Pelkällä toimialannimellä (tyyliin hautaustoimisto) näyttäisi googlen rankingissa olevan ylhäällä sellaisia sivuja, joiden linkki löytyy dmoz:sta. Voiko todella olla niin, että google antaa dmoz-linkille näin suuren painoarvon, vai onko kyse pikemminkin sattumasta? Kyseessä on optimointimielessä melko vähän kilpailtu toimiala.

DMOZ-lähteitä on muitakin kun dmoz.org eli noi samat linkit tippuvat muihinkin paikkoihin, jos ala on erittäin vähän optimoitu, niin yleensä ne linkit voittavat jotka löytyvät googlesta, koska niitä linkkejä on yksinkertaisesti paljon.

Jotkut väittävät, ettei Dmoz suuresti vaikuta: Mun mielipiteeni taas on toinen, eli se voi vaikuttaa melko paljonkin jos saitilla esimerkiksi alunperin linkkejä 20 kappaletta, niin vuoden verran dmoz:ssa olleella saitilla linkkimäärä nousee sinne 120:een kappaleeseen eri lähteistä..
JuhaS14

ViestiKirjoittaja Lasse » Ma Syys 10, 2007 10:08

Heitin omat sivuni myös tuonne blogiosioon.

Sama vika tuntuu olevan että dmoziin on nykyisellään erittäin vaikea päästä, ja siellä pysyminenkin saattaa maksaa $5000 http://www.shoemoney.com/2007/08/26/dmoz-extortion/
Lasse

ViestiKirjoittaja Arttu » Ke Syys 12, 2007 18:47

Lasse kirjoitti:siellä pysyminenkin saattaa maksaa $5000 http://www.shoemoney.com/2007/08/26/dmoz-extortion/

Shoemoney on hyvin ovela tyyppi. Jotkut ovatkin epäilleet, että kyseessä on linkkipyydys koska meilitodisteita ei ilmaantunut ja $5000 on aika naurettavan suuri summa linkistä. (Olihan Shoe niitä harvoja, joka tajusi miten Jason Calacanis pyydysteli).

Jos näin on, kyseessä on ollut harvinaisen tehokas black hat -linkkipyydys.
Käyttäjän avatar
Arttu

ViestiKirjoittaja Arttu » Ma Syys 24, 2007 9:14

DMOZ näyttää saavan osansa Googlen kampanjassa turhia hakemistoja vastaan: se ei enää rankkaa sanalla "dmoz". Olisikohan syynä huonot ja toimimattomat linkit sekä toimittajien korruptoituneisuus (omat ja kaverien saitit kyllä listataan mutta muut pidetään ulkona)?

edit: nyt DMOZ taas rankkaa. Google on vissiin säätänyt algoritmiaan, olisihan se ollut vähän noloa jos itse "Google Directory" olisi tippunut pysyvästi.
Käyttäjän avatar
Arttu

dmoz

ViestiKirjoittaja tee1 » Ma Helmi 18, 2008 12:03

Eipä sinne todellakaan sivuja tunnuta lisäävän. Ei ole mitään kuulunut ja aikaa lisäyspyynnöstä on jo kolmisen kuukautta ainakin.

Taitaa tosiaan toimia valitettavasti osittain sisäpiiriperiaatteella. Sääli :(
tee1

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Pe Huhti 18, 2008 10:41

Huvittavaa kyllä niin noilla DMOZ linkeillä pystyy vääristämään melkolailla hakutuloksia.

http://www.juhasoderholm.info/tappakaa-dmoz/
JuhaS14

ViestiKirjoittaja ekrijala » Ke Touko 07, 2008 10:36

näyttäisi, että jotain päivitystä kuitenkin tapahtuu. Oma Hilavitkutin.com blogini on viimein ilmestynyt mukaan kategoriaan blogit. (taisi tosin olla noin viides kerta, kun ehdotin blogiani tuonne kahden vuoden sisällä, ennen kuin tärppäsi)
Käyttäjän avatar
ekrijala

ViestiKirjoittaja timore » Ke Touko 07, 2008 16:54

Olen yrittänyt ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä pariin editoriin, jos pääsisi vaikka suoraan heidän kauttaan hakemistoon.

Vielä ei ole tullut keneltäkään minkäänlaista vastausta.
Käyttäjän avatar
timore

Re: DMOZ

ViestiKirjoittaja talviruusu » La Kesä 13, 2009 5:56

Mun oma harrastesivusto pääsi listalle joskus viime vuoden puolella. Eivät vain oikeen ilmoittaneet asiasta. Google webmaster tool sen mulle lopulta kerto...
talviruusu

Seuraava

Paluu Linkit