Hommasin vähän aikaa eräästä serveriklusterista ja spideröin sen avulla webbisivuilta adsensen publisher idtä. Näiden avulla voin sitten tehdä palvelun, jossa voi antaa jonkin AdSense-laatikon sisältävän webbisivun osoitteen (vaikka
http://sijoittajat.com) ja skriptini sitten kertoo, mitä muita sivuja kyseisellä AdSense-julkaisijalla on. Tämä on aika vaiheessa. Spideröinti toimii nyt jotenkuten, pitäisi tulla hyvin kattava lopputulos, eli 23 miljoonaa eri sivua joilla on AdSense-laatikko, useimmat tietenkin samojen domainien alla. Saitin käyttäjälle näkyvää osuutta en ole vielä tehnyt yhtään, koska mietin vielä että mitä tietoja tuosta saisi irti.
Itse haun lisäksi saisin tuosta selville ainakin että kenellä AdSense-julkaisijoilla on eniten sivuja, siitä saisi jonkinlaisen toplistan aikaiseksi, jonka voisi esittää. Tuleeko mieleen muuta mitä tuosta saisi? Eli tietäisin kaikkien maailman webbisivujen URLit ja AdSense publisher IDt, tuleeko mieleen mitään kivaa mitä muuta niillä voisi tehdä?
Rahastusta olen tietysti myös miettinyt. Tällä kertaa kun tuon spideröinnin takia tällä on peräti kulujakin. Ainakin tuossa voisi olla mahiksia mainostaa AdSenseä aika hyvin, mikäli vielä itse AdSenseä käyttämättömät tulevat kokeilemaan. Suuri osa lienee kuitenkin itsekin jo AdSense-julkaisijoita, mitähän heille voisi tarjota? Millehän saiteille tuosta kannattaisi sitten vinkata, että saisi vähän näkyvyyttä? Mitä hakutermiä kannattaisi yrittää targetoida? Itselle tulee vaan mieleen "adsense publishers", mutta sillä ei näytä olevan hakuliikennettä. Yksi voisi olla tietysti itse "adsense"-termi, mutta siinä on tietysti kilpailu valtavan kovaa.
Noh, laittakaa ideoita jos tuli jotakin mieleen.