Sukiksen vuosi - mitä jäi käteen?

Jos ei sovi muualle laita tänne.

Sukiksen vuosi - mitä jäi käteen?

ViestiKirjoittaja sukis » Su Loka 23, 2011 16:11

Kattelin telkkarista sellasen dokkarin ku 'The year of the hedgehog' ja aattelin, että miksen tekisi tällaista pientä kertomusta meikäläisen ensimmäisestä, mutta ei varmasti viimeisestä affi / seo / whatever vuodesta. Kertoilen lyhyesti mitä tein ja mitä jäi käteen. Kaikkiahan tunnetusti kiinnostaa tällanen pieni tekijä, niin voisin päivitellä kuulumisiani aina välillä. Tää on ihan kivaa.

Vähäsen taustatietoja, eli oon tämmönen pohjois-suomessa vaikuttava opiskelijanuorukainen. Opiskelen kaksoistutkintoa (eli amis ja lukio samassa) ja kahden vuoden päästä mun pitäis valmistua sähkö- ja automaatioasentajaksi. Aattelin jatkaa siitä heti armeijan jälkeen ammattikorkeaan tradenomiksi. Mua on aina kiinnostanu myyntihommat, asiakaspalvelu ja rahan tekeminen eri muodoissa. Telkkaristaki katon aina talousuutiset, diilin ja leijonanluolan. Aikanaan jobbailin ruotsin puolelta batteryä ja limsaa ja möin hyvällä katteella koulussa kaikille halukkaille. Kysyntää riitti :D

Tänne optimointi.comiin eksyin ihan sattumalta, muistaakseni googlen kautta. Kyllähän täällä vierähtikin muutama ilta. Meikäläisen hakukoneoptimointi oli sitä ennen tarkoittanu lähinnä metakeywordien keksimistä. Nyt pitikin unohtaa metakeywordit ja tilalle tuli roppakaupalla uutta tietoa, jota sitten pystyi soveltamaan tuossa ensimmäisessä 'lapsessa' eli Mobiilinetissä. Sitten tuli esille, että kotisivujen tekemisellä vois oikeesti tehdä myös rahaa. Olin rekannu tradedoubleriin jo jotain kahdeksan vuotta sitten eli kymmenen vanhana ja muistan hyvin ne parit klikkikampanjat. Sitähän tuli äkkiä intoa tehdä joku kotisivu johon sai laitettua mainokset. Niitä sitten klikkailtiin innokkaasti kaikilla koulun koneilla. Klikkihinta oli tuolloin muistaakseni sentin luokkaa.

Nyt tän ensimmäisen vuoden aikana oon seuraillu monen optimoinnin suuren tekijän toimia ja koittanu aina oppia niistä jotain. Kuluvan vuoden aikana oon vähän nyt kokeillu kaikenlaista, sisällöntuottamista, hakukonemarkkinointia ja ihan sitä perushommaa, sivujen tekemistä ja hakukoneoptimointia. Näistä ehkä mieleisin ja kiinnostavin oli hakukonemarkkinointi - sain pari googlen adwords-arvoseteliä ja tein about parisataa muutamaan mainosverkkoon. Jännä, että heti ku ilmaisraha loppui ja pistin omalta tililtä muutamat kympit adwordsiin, ei se tuottanu mitään :D.

Sit pitää muistaa puhua myös rahasta. Googlelta on tulossa vähän vaille satku, parilta affiverkolta viiskymppiset ja yhdeltä peräti parisataa ekua. Googlen rahat on parista saitista ja affiverkkojen tulot on hakukonemarkkinoinnin tulosta.

Aina pitää olla myös tavoitteita. Meitsin ensvuoden tavoitteena on tuplata affitulot. Ois tosi siistiä päästä johonki firmaan hommiin, joko sitten omaan taikka jonkun muun. Mulla ei oo vielä etunimisukunimi.fi domainiakaan, mutta sellasen vois kyllä ostaa. Jos ei muuten niin just because i can. Katellaan jos tulisin joskus tsekkaan etelän menot ja saapuisin Optimointi.comin miittiin.

Sit sellasena loppukevennyksenä pikkunen haave; Mersun 300-sarjalainen coupe ysikytluvulta ja kivitalo espoosta. Sit kans mökki viroon ja tänne lappiin, täällä on tosi siistiä. Yks hyvä biisi meitsin mielestä onki Ritarikunnan Silver Moreno (http://www.youtube.com/watch?v=Qo9jempGQ4w)
sukis

Viesti

ViestiKirjoittaja JoniKi » Su Loka 23, 2011 17:57

Viesti
Viimeksi muokannut JoniKi päivämäärä To Huhti 12, 2012 0:51, muokattu yhteensä 2 kertaa
JoniKi

Re: Sukiksen vuosi - mitä jäi käteen?

ViestiKirjoittaja sukis » Su Loka 23, 2011 18:24

Sattumalta lainasin myynnistä ja yritystoiminnasta kertovan kirjan, jota on kyllä mielenkiintoista lukea. Nyt muutaman vuoden aikana olen myös kesätöitä valitessa pyrkinyt suuntautumaan myynnin ja asiakaspalvelun puolelle.
sukis

Paluu Muuta