AdSensellä itsensä elättäminen

Google AdSense

AdSensellä itsensä elättäminen

ViestiKirjoittaja shovi » Su Kesä 28, 2009 15:11

Perustin vuosi sitten content-vetoisen saitin, jonka ajattelin monetisoida Adsensella. Se ei ole MFA-saitti, muttei toisaalta mikään tajuntaa räjäyttävä taideteos. Sellainen perussaitti, jonka jokainen pystyy rakentamaan.

Sivusto on tuottanut olemassaolonsa (3.elokuuta-28.kesäkuuta) aikana 417,87 dollaria. Käytin rakentamiseen ja sisällön luomiseen vknlopun, n. 15h ja olen päivittänyt sivua kerran pari kuukaudessa lisäillen uutisia (n. 1h / kk). Lisäksi spämmäilin saittia n. 4h foorumeihin yms, jonka jälkeen se on houkuttanut luonnollisia linkkejä. Käyntejä kuukaudessa on vajaa 5000, joista yli 90% tulee Googlesta.

Tuntipalkaksi projektista jää tänään siis 13,929 dollaria eli n. 10€. Laskennalliseksi vuosituotoksi jää $454. Jos ylläpidän saittia vielä vuoden, tuntipalkaksi jää (huom. toinen vuosi laskettuna 12x$44 eli viime kuun tulot) 18 dollaria eli vajaa 13 euroa. Jos viitsin maksaa webhotellin (~30$/v)  kolmannelta vuodelta, tuntiliksaksi jää 22 dollaria.

Vuodessa on 242 työpäivää. Yhdessä työpäivässä on 7,5 tuntia. Jos keskituntiansio on 15 euroa eli n. 22 dollaria, vuodessa tekisi keskimäärin 27 225€ tekemällä nettisivuja, joita monetisoidaan Adsensellä.

Mielestäni tästä voidaan vetää johtopäätös, ettei itsensä elättäminen nettisivuja tekemällä ole ihan mahdoton ajatus, mutta ei vajaan 30 000€ vuosituloilla vielä hirveästi juhlita.
shovi

Re: AdSensellä itsensä elättäminen

ViestiKirjoittaja goos » Su Kesä 28, 2009 16:01

Vuositulot sivustoilla kyllä vaihtelee. Jos noita tekisi täyspäiväisesti tulisi varmaan eritasosia sivustoja ja ottavat eritavalla tuulta, samoin jos sivustoja olisi paljon niin helposti oppis mitkä toimii ja mitkä ei. Jos yksi sivu sitten ottaa enemmän tuulta niin sen tuotot olisivat mahdollisesti jopa 10 kertaiset. Tietyt rutiinit varmaan nopeutuisi kun voisi pyörittää esim wp:n perusasennuksen semmoselle tasolle että contenttia vaan sisälle importin kautta. Webbihotelli kustannuksia olisi myös helppo leikata kun saisi kaikki saman katon alle.

Jos kierrettä jatkaa tarpeeksi pitkään, lopuksi sinulla on vaan sivuja mitä ylläpitää, jolloin tuntiliksa nousee huomattavasti ja aloitustunnit eivät enään paina jossain 4-5v kohdilla.
Alla kuvaaja tuntiliksan kehittymisestä sivuston perustamisen jälkeen. Tämä olettaa että tulot pysyvät samana vuodesta toiseen.
tuntiliksa.jpg
tuntiliksa
tuntiliksa.jpg (97.51 KiB) Katsottu 3021 kertaa

Tarviit 151 sitee että voit vaan päivittää sivuja.
Ekana vuonna pystyisi tekemään noin 70 uutta sitee. 2työpäivää ja 1.5työpäivää ylläpitoo
Tokana vuonna 40
Kolmantena 20
Neljäntenä ~10

Neljässä vuodessa pääsisit ylläpito moodiin.

Sinun esittämä sivusto lienee aika keskitasoa mutta luulen että täyspäiväisesti tekevä tienaisi enemmän kuin 30k/vuodessa, nojaten sun laskelmiin.
goos

ViestiKirjoittaja timore » Su Kesä 28, 2009 21:54

Pitää myös huomioida, että mitä enemmän sulla on saitteja, sitä helpompi uusille saiteille on saada näkyvyyttä ja kävijöitä...
Käyttäjän avatar
timore

ViestiKirjoittaja mindcooler » Su Kesä 28, 2009 23:09

shovi kirjoitti:Mielestäni tästä voidaan vetää johtopäätös, ettei itsensä elättäminen nettisivuja tekemällä ole ihan mahdoton ajatus, mutta ei vajaan 30 000€ vuosituloilla vielä hirveästi juhlita.

NPV:n laskukaavalla ei välttämättä innostava investointi. Mutta kun lisää vähän reaalioptioajattelua, niin sivustollasi voi olla potentiaalia 100x tuottoihin ;=)

Anna mahdollisuuksien löytää sut ja odota odottamatonta. 8)
mindcooler

ViestiKirjoittaja nico » Pe Joulu 11, 2009 21:53

Kannattaa myös huomioida että vaikka kyse ei ole MFA-saitista niin tällaisten nopeasti liveksi heitettyjensaittien elinikä ei yleensä ole kovin pitkä. Varsinkin jos niitä alkaa tuottamaan liukuhihnalla.
Käyttäjän avatar
nico
Admin

ViestiKirjoittaja lihavahko » La Joulu 12, 2009 23:04

nico kirjoitti:Kannattaa myös huomioida että vaikka kyse ei ole MFA-saitista niin tällaisten nopeasti liveksi heitettyjensaittien elinikä ei yleensä ole kovin pitkä. Varsinkin jos niitä alkaa tuottamaan liukuhihnalla.

Mitäs helvettiä tämä nyt tarkoittaa? :)

Itse olen tänäkin vuonna heitellyt liveksi heti ja välittömästi aika monta sivustoa jotka elävät pidempään kuin minä elän. Testamenttaan nämä saitit lapsilleni joskus myöhemmin. Lapset voivat näiden saittien tuottamilla rahoilla ostaa itselleen vaikka asunnon tai ihan mitä vain.
Viimeksi muokannut lihavahko päivämäärä Su Joulu 13, 2009 10:46, muokattu yhteensä 1 kerran
lihavahko

ViestiKirjoittaja sjl » Su Joulu 13, 2009 2:35

lihavahko kirjoitti:Itse olen tänäkin vuonna heitellyt liveksi heti ja välittömästi aika monta sivustoa jotka elävät pidempään kuin minä elän. Testamenttaan nämä saitit lapsilleni joskus myöhemmin.
Kovat on odotukset.
Tuskinpa internet on nykyisessä muodossaan olemassa, edes kymmenen vuoden päästä :roll:
Käyttäjän avatar
sjl

ViestiKirjoittaja micfire » Su Joulu 13, 2009 2:58

sjl kirjoitti:Tuskinpa internet on nykyisessä muodossaan olemassa, edes kymmenen vuoden päästä :roll:

Vähän niin kuin ei kannata yrittää mitään uutta kun on X, Y ja Z firmat jo ja ne kuitenkin tekee sen kohta...

Mun kutina on, että kohta tulee rupiset paikat jokaiselle joka ei ole valmis panostamaan sivustoonsa täysillä joka päivä. Eli toisin sanoen jos aikoo Adsensellä itsensä elättää niin onnea vaan.. en ehkä kuitenkaan itse sen varaan laskisi.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja lihavahko » Su Joulu 13, 2009 10:18

sjl kirjoitti:Tuskinpa internet on nykyisessä muodossaan olemassa, edes kymmenen vuoden päästä

Ei varmasti olekaan. Kaikki muuttuu. Itsekin yritän laihduttaa ensi vuonna, jos vaikka saisi 5-10 kg pois.

micfire kirjoitti:Mun kutina on, että kohta tulee rupiset paikat jokaiselle joka ei ole valmis panostamaan sivustoonsa täysillä joka päivä.

Tämähän mielenkiintoinen väite. Itse en ole ainakaan kahteen vuoteen panostanut minuuttiakaan yhteen vanhaan sivustoon ja silti siellä vaan käy paivittäin aika iso joukko ihmisiä. Sehän mielenkiintoista olisi jos Google vaikka yhtäkkiä tiputtaisi sivut vaikka 20 sijaa alemmaksi ilman mitään ulkopuolista syytä. ;)

micfire kirjoitti:Eli toisin sanoen jos aikoo Adsensellä itsensä elättää niin onnea vaan.. en ehkä kuitenkaan itse sen varaan laskisi.

No en minäkään laske, liikaa riskiä. Sitäpaitsi tylsäähän se olisi pidemmän päälle kokopäivätyönä.
lihavahko

ViestiKirjoittaja micfire » Su Joulu 13, 2009 19:17

micfire kirjoitti:Mun kutina on, että kohta tulee rupiset paikat jokaiselle joka ei ole valmis panostamaan sivustoonsa täysillä joka päivä.

Tämähän mielenkiintoinen väite. Itse en ole ainakaan kahteen vuoteen panostanut minuuttiakaan yhteen vanhaan sivustoon ja silti siellä vaan käy paivittäin aika iso joukko ihmisiä. Sehän mielenkiintoista olisi jos Google vaikka yhtäkkiä tiputtaisi sivut vaikka 20 sijaa alemmaksi ilman mitään ulkopuolista syytä. ;)

Suosittelen tutustumaan Googlen uuteen "personalized" searchiin joka on enemmin "preferred" kuin "personalized" minun mielestäni. Google ei tiputa sivua ilman mitään ulkopuolista syytä. Ulkopuolinen syy on hakija joka on osoittanut toimillaan ettei välitä Adsenseä sisältävistä sivuista.

Kuten olen tässä jo kohta vuoden päivät sanonut satunnaisesti niin kohta hakukonesijoituksilla ei ole enää mitään väliä. Sivu on toki indeksissä ja sillä on tietty default ranking jos "personalized" factoreita ei oteta lukuun, mutta koska "personalized" factorit on nyt aina päällä, kukaan ei näe samanlaisia tuloksia. Ei ole olemassa mitään "mun sivu ränkkää ykkösenä hakusanalla nönnönnöö" juttua enää. Se, että SEO tyyppi näkee oman sivunsa ykkösenä ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että Google luulee tämän SEO tyypin diggaavan kyseisestä sivusta eniten kyseisellä hakusanalla koska se käy siellä koko ajan. Jos SEO porukka ei ala pikkuhiljaa tajuamaan mihin ollaan menossa niin voi olla kovat ajat edessä kun asiakkaat valittaa ja luvattuihin tuloksiin ei päästä.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja shovi » Su Joulu 13, 2009 19:31

nico kirjoitti:Kannattaa myös huomioida että vaikka kyse ei ole MFA-saitista niin tällaisten nopeasti liveksi heitettyjensaittien elinikä ei yleensä ole kovin pitkä. Varsinkin jos niitä alkaa tuottamaan liukuhihnalla.

Tsekkasin tulot viimeisen 5kk ajalta ja sain sen pohjalta laskettuna k/a vuosituotoksi 616,8€ eli jonkin verran nousua on tapahtunut, vaikka olen käytännössä lopettanut sivun ylläpitämisen kokonaan.

Tuskin tällaisten saittien kanssa tehdään miljoonabisnestä, mutta väittäisinpä että myös "liukuhihnalta" tekeminen voi olla ihan kannattavaa jos tekee asiat oikein.
shovi

ViestiKirjoittaja lihavahko » Su Joulu 13, 2009 20:56

lihavahko kirjoitti:Suosittelen tutustumaan Googlen uuteen "personalized" searchiin joka on enemmin "preferred" kuin "personalized" minun mielestäni. Google ei tiputa sivua ilman mitään ulkopuolista syytä. Ulkopuolinen syy on hakija joka on osoittanut toimillaan ettei välitä Adsenseä sisältävistä sivuista.

No siis minun käsitykseni mukaan tämä Googlen personoitu haku on lähinnä vain sitä, että ne sivut joille käyttäjä Googlen haun avulla siirtyy, nousee korkeammalle hakutuloksissa sillä koneella jolta haku on tehty. Eli jos kirjoitan Googleen vaikka "sää" ja menen vaikka Iltasanomien sääsivulle muutamia kertoja tietyn ajan kuluessa?, tämä sivu nouseekin (myöhemmin haettaessa) ykköseksi tällä hakusanalla. Tämän perusteella siis nykyisillä sijoittumisilla hakukoneissa tietyillä hakutermeillä tulee olemaan edelleen suuri merkitys. Tuskin kukaan klikkaa auki Googlen hakutulossivua numero 15 auki ja valitse sieltä jotain hakutulosta. Ennemminkin luulisi että ne sivut jotka jo sijoittuvat hyvin Googlessa tietyllä termillä vahvistavat vain asemiaan. Eikä sillä ole mitään väliä onko sivuilla adsense-mainoksia. Toki Google voi alkaa mittaamaan aikaa, jonka käyttäjä sivulla viipyy tai muita asioita. Mutta eikös se ole Googlenkin edun mukaista että käyttäjä klikkaa adsense-mainosta ja siirtyy mainostajan sivulle vaikka 10 sekunnin jälkeen. Tämä tietysti edellyttää että käyttäjä on kiinnostunut mainostuksen kohteesta, joten siirtymisestä mainostajan sivulle on mainostajalle hyötyä.

Näin minä olen asian käsittänyt. Voin toki olla väärässä.
lihavahko

ViestiKirjoittaja JuhaS14 » Su Joulu 13, 2009 23:38

Ei SEO ole mikään kovin hyvä ratkaisu muutenkaan MFA-saitin liikenteen pitkäaikaiseen haalimiseen. On parempiakin tapoja :)
JuhaS14

ViestiKirjoittaja dRD » Su Joulu 13, 2009 23:45

lihavahko kirjoitti:
lihavahko kirjoitti:Suosittelen tutustumaan Googlen uuteen "personalized" searchiin joka on enemmin "preferred" kuin "personalized" minun mielestäni. Google ei tiputa sivua ilman mitään ulkopuolista syytä. Ulkopuolinen syy on hakija joka on osoittanut toimillaan ettei välitä Adsenseä sisältävistä sivuista.

No siis minun käsitykseni mukaan tämä Googlen personoitu haku on lähinnä vain sitä, että ne sivut joille käyttäjä Googlen haun avulla siirtyy, nousee korkeammalle hakutuloksissa sillä koneella jolta haku on tehty. Eli jos kirjoitan Googleen vaikka "sää" ja menen vaikka Iltasanomien sääsivulle muutamia kertoja tietyn ajan kuluessa?, tämä sivu nouseekin (myöhemmin haettaessa) ykköseksi tällä hakusanalla.

Tavallaan joo, mutta tuo tekee myös sen, että samantyyppiset käyttäjät näkevät samantyyppisiä hakutuloksia, joita muut samankaltaiset käyttäjät ovat hakeneet. Eli ei siis pelkästään henkkoht personointia omien hakutottumusten mukaan, vaan tuollaisella karkealla, yksinkertaistetulla logiikalla esim.

Jos tulet IP:si perusteella Oulusta ja haet Googlesta arkipäivänä klo 09-11 välisenä aikana hakusanaa "sää", ovat aiemmin muut arkipäivisin Oulusta tuohon aikaan samaa hakusanaa hakeneet käyttäjät yleensä suosineet hakutulosta Forecalta, vaikka se onkin tuloksissa vasta kolmantena (eikä edes siten, että sitä olisi useimmin klikattu, mutta sen prosentuaalinen osuus on klikeistä selkeästi isompi kuin yleensä kolmansien tulosten prosentuaalinen osuus hakutuloksista täysin yleisellä tasolla, joka viittaa siihen, että se on tavanomaista relevantimpi). Lisäksi oletettavasti mitataan myös sitä, että jos hakutulosta X on klikattu, onko myöhemmin samalla sivulla klikattu muita tuloksia (viittaa siihen, että eka klikkaus ei antanut tarpeeksi relevanttia vastausta hakuun).

Jotain tuollaista, paljon enemmän "fuzzy"-logiikkaa toki, näin olen itse ymmärtänyt tuon personoinnin pikkuhiljaa muokkautuvan. Toki tuohon päälle lyödään kaikki muu data mitä Google sinusta tietää ja tehdään sinusta sellainen miniprofiili, jolle löytyy esim. 500 muuta "identtistä kopiota" ja teidän kesken muokataan ihan vain teille customoituja hakutuloksia. Ja tietenkään et koskaan saa tietää ketä nuo "kloonisi" ovat, ne perustuvat täysin algoihin. Lähde siinä sitten selvittämään edes sitä, että kuka on "yleensä" ykkösenä hakutuloksissa, kun eri hakutulosmalleja on satamiljoonaa :-)

Esimerkkinä vaikkapa minä ja todnäk moni muu nettialalla työskentelevä -kohderyhmä -- jos minä haen jonkin tunnetun suomalaisen sivuston nimellä jotain Googlessa, hyvin todennäköisesti _en_ hae ko. sivuston etusivua, vaan ko. sivuston takana olevan firman yritysesittelyä tai Inoa-linkkiä taloustietoineen. Eli jonain päivänä voi käydä hyvinkin niin, että kun haen "ampparit"-hakusanalla Googlessa, ekana tuloksena tulee Amppareiden about us -sivu, toisena Inoa-linkki, kolmantena joku juttu ko. firmasta Kauppalehdessä ja sivulla 75834789 vasta Amppareiden etusivu.
dRD

ViestiKirjoittaja micfire » Ma Joulu 14, 2009 1:51

lihavahko kirjoitti:Mutta eikös se ole Googlenkin edun mukaista että käyttäjä klikkaa adsense-mainosta ja siirtyy mainostajan sivulle vaikka 10 sekunnin jälkeen.

On etua jos ajattelee asioita lyhyellä tähtäimellä ja valmistautuu konkurssiin. Ainoa asia mikä tekee Googlesta sen mikä se on nykyään on sen käyttäjämäärät. Jos samat käyttäjät siirtyvät muualle, Google haukkaa paskaa. Sama pätee Facebookkiin ja kaikkiin muihin isoihin nettipalveluihin perustuviin yrityksiin. Vaikka Internet-yritykset usein kasvavat mammuttikokoiseksi hetkessä, ne myös tuhoutuvat hetkessä jos käyttäjät häipyvät. Jos yrityksellä ei ole backup pläniä kuten esimerkiksi käyttäjiensä datan myymistä, se oli sitten siinä. Esimerkiksi jos nyt suurin osa Facebookin käyttäjistä siirtyisi muualle, mitä luulette Facebookille tapahtuvan? Se on jo mitattu ihan tutkimuksissakin, että vaikka kaikki käyttävät Facebookkia, juuri kukaan ei ole valmis maksamaan siitä mitään. Joten Facebook sitten myy mainoksia ja sun privaattidataa eteenpäin. Google noudattaa täysin samaa kaavaa, mutta se on puettu hieman eri sanoilla.

Joten jos Google ajattelisi niin, että "hienoa hienoa kävijä klikkasi meidän mainosta 2 sekunnin jälkeen koska sivu on umpipaska" niin se tarkoittaa pian sitä että käyttäjät yhdistävät Adsense mainospalkit roskasivuihin. Tätä itse asiassa tapahtuu jo nyt. Itse olen huomannut monesti ajattelevani sivustoa heti "halpana" ja "made-for-money" tyyppisenä jos siellä on Adsense. Totta kai tuo gut feeling ei pidä paikkaansa läheskään aina, mutta jos mulle kerta tulee tuollainen fiilis niin jostain se kumpuaa. Voisikohan olla MFA-saitit... tjaa-a...

Kun Googlen strategia on selvästi tulla yhä enemmän mainontaplätformiksi kuin hakukoneeksi, on ihan loogista että Google pyrkii karsimaan kaikki paskat sivut pois sisältöverkosta eikä niitä kiinnosta jos siellä menee isoakin rahaa ohi suun. Satun tietämään erään tyypin kenen kuukausitienestit Adsensestä lähentelivät satoja tuhansia kun Google sanoi, että kiitos ja näkemiin. Ja tämä kaveri teki heikkolaatuisia kontenttisaitteja eli MFA:ta. Tämä kaveri ei todellakaan ole ainoa kuka siellä tienaa 5-7 numeroisia summia keneltä on tili lähtenyt alta laadun takia. Minkä takia te luulette, että Google tekee selaimia, käyttiksiä ja kaikkia muita appseja? Hyvästä sydämestä... no ei todellakaan. Kaikki tähtää siihen, että Google kerää susta mahdollisimman tarkkaa tietoa minkä perusteella se näyttää sulle mainoksia, ihan jokaisessa appsissa mikä niiltä tulee pihalle. Mainokset tullaan integroimaan enemmin tai myöhemmin. Se on jokaisen oma valinta käyttääkö Googlen palveluita ja antaako dataansa heille. Minulla on kustomipluginit selaimessa jotka estävät Analyticsit sun muut träkkäykset Adsensen muodossa, mutta that's just me.
Käyttäjän avatar
micfire

Seuraava

Paluu AdSense