timore kirjoitti:Eli tieto perustuu johonkin sun muistikuviin lukemistasi kirjoista, mutta et nyt oo ihan varma mihin, tai olikohan se edes missään kirjassa, vai keksitköhän koko jutun itse?
Esität väitteen jonka perustat lähteeseen jota sulla ei ole. Sillon se on sun itse keksimä juttu. Näin mun on toi pakko tulkita, koska se on niin paljon ristiriidassa kaiken kanssa mitä mä oon opiskellut.
Joo siis usko ihan mitä haluat. Jos haluat uskoa, että kaikki mitä koulussa on kerrottu kyseenalaistamatta oppeja mitenkään niin ihan siitä vaan. Mä en oikeasti jaksa rueta sulle kaivamaan jotain lähteitä ihan vaan sen takia kun olet selvästikkin jo päättänyt mihin uskot.
Brändi liittyy suoraan tuotteen tunnistettavuuteen. Ihminen tunnistaa tuotteen, koska se kuuluu tietyn tuotemerkin brändin piiriin, tai tuotteella on itsessään oma tunnistettava brändi.
Jeps.. koulussahan opetettiin että brändi on about kaikkea ja sen piiriin voi liittää about kaikkea..
Ahaa. Eli siis tuotemerkillä ja siihen liitetyillä mielikuvilla ei ole mitään merkitystä. Sä oletat nyt, että ihmiset on koneita jotka arvioi tuotteen jokaisen ominaisuuden objektiivisesti ja tekevät ostopäätöksen tämän mukaan. Oikeastihan asia ei todellakaan mene näin. Ihmiset shoppailevat tuotteita, joista heillä on hyvä mielikuva. Ihmiset ostavat kalliita merkkihajuvesiä, vaikka halvat tuoksuvat sokkotestien mukaan ihan yhtä hyvältä.
Noinhan mä just sanoin... huoh. Ja kyllä, voisin väittää että hammastahnassa ei yksikään asiakas kuvittele hyllyn edessä olevansa alpeilla mökissä ja sitten suussa räjähtää kun pistät sinne vähän Listeriiniä.. takana sitten kävelee hottis nainen jne.
Wuhuuu! Ehkä ensimmäistä kertaa Internetin historiassa micfire myöntää olevansa väärässä! Brändillä on siis arvo!
Ootsä ihan tosissas? Kannattaako tätä keskustelua edes jatkaa kun et selvästikkään edes lue mitä mä kirjoitan.
Me väitellään siitä, että sä väität ettei brändeillä ole mitään arvoa. Kiistät yhden markkinoinnin perustavista käsitteistä ja käytät lähteenä tälle "tietoa joka löytyy monista kirjoista", mutta yhtään kirjaa et pysty mainitsemaan. Mä opiskelen kolmatta vuotta markkinointia, niin kuulisin mielelläni eriäviä mielipiteitä, jos niille löytyisi jotain faktaa taakse.
Et sä halua kuulla eriäviä mielipiteitä, eiköhän se oo tullu jo selväksi. Samanlainen droidi kuin kaikki muutkin markkinoinnin opiskelijat. Korjaus: SÄ väittelet ettei brändeillä ole mitään arvoa ja yrität epätoivoisesti todistaa että mä sanoin näin. Mä taas sanoin että brändiin turha sijoittaa koska se rakentuu automaattisesti kun myyntiä tulee ja brändistä kannattaa erikseen alkaa huolehtimaan vasta sitten kun se on oikeasti kasvanut suureksi.
Mutta kuten sanottu, sä olet nyt päättänyt että brändi on niin ku tosi cool ku koulussa ope sano niin.
Äh. Eli Apple ei ole brändi, mutta Apple Macbook on? Outua.
Ai kato.. eikö teillä koulussa opetetakkaan sanakirjamääritysten mukaisesti.. mistähän lie joku keksinyt ne teidän opit. En kyllä enää yhtään ihmettele miksi nykyajan mainonta on niin vitun tehotonta paskaa mille nauraa harakatkin.
Mun mielestä brändi on määritelty wikipediassa (Pirjo Von Hertzen: Brändi yritysmarkkinoinnissa. Talentum Media Oy, 2006.) ihan hyvin:
"Brändi (engl. brand) käsitetään niin, että se on kaiken sen tiedon ilmentymä, joka liittyy yrityksen tuotteeseen tai palveluun. Toisaalta on esitetty, että brändi voi liittyä yhtä lailla yritykseen, julkiseen laitokseen, yhtyeeseen tai henkilöön, kuten vaikka poliitikkoon."
Samoin Tikkanen, Aspara & Parvinen: Strategisen markkinoinnin perusteet, määrittelee brändin hyvin:
"Nimi, termi, merkki, symboli, muoto tai näiden yhdistelmä, joka auttaa tekemään tietyn tarjoajan tuotteet ja palvelut (tarjooman) tunnistettavaksi ja erilaiseksi muiden tarjoajien tuotteisiin ja palveluihin verrattuna".
No kylläpäs oli hyvin määritelty a.k.a "no brändi nyt on sellanen yleisnimi kaikille mielikuville jostain"... Eikö ole muuten hassua, että kukaan muu ei miellä "mitä tahansa logoa, tuotetta, yritystä, organisaatiota, elotonta objektia, piirrosta, kyhäelmää, yhdistelmää, ihmistä, rotua, maata ja poliitikkoa" brändiksi muuta kuin "markkinoinnin ammattilaiset

". Kysyppä keneltä tahansa kadun tallaajalta mitkä ovat heidän mielestään brändejä niin voi tulla karu totuus vastaan mitä koulussa ei opeteta.
Tästä päästäänkin kätevästi sitten brändin arvon vesittymiseen brändien määrän takia... mites nyt kun brändi on vähän niin kuin joka asia tuosta pöydällä olevasta kumin palasesta (hei onhan sekin jonkun firman joku tuote) tuohon Samsungin näyttöön niin miten sitten erotellaan missä vaiheessa brändi on ja ei ole? Vai onko se vähän niin kuin oletus että kaikki on brändi teillä siellä koulussa? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää koska sen kaiken perusteella mitä olet nyt tähän ketjuun ulostanut niin mikä tahansa tuote tiesi siitä kukaan tai ei on oma brändinsä. Miten mä sitten erottelen "eri brändi vahvuudet"? Esim. onko Apple sitten 100 ja Pertsan Paja 12? Vai olisikohan kyseessä ihan vitun turha juttu jolla ei ole mitään funktiota ja mikä pysyy hengissä bisnesmaailmassa vain siksi, että mainostoimistot tekevät sillä rahaa ja yritykset merkkaavat "brändi investointeja" sinne "sijoituksiin" eli debittiin.
Ei kai ole sattumaa, että mainostoimistot ja "markkinoinnin ammattilaiset" myyvät konsepteja ja tuotteita joiden tehoa voidaan mitata ainoastaan "tietyissä tilanteissa" ja muulloin sun pitää vaan uskoa että kyllä se vaikuttaa ostopäätöksiin ja kyllä kannatti maksaa.