eettistä markkinointia sosiaalisessa mediassa?

Sosiaalinen media, digg.com, irc, foorumit, chatit...

Re: eettistä markkinointia sosiaalisessa mediassa?

ViestiKirjoittaja timore » To Tammi 08, 2009 0:09

Facebookissa on helppo mainostaa juuri valitsemalleen kohderyhmälle. Sen lisäksi vaikuttaminen aiheesta kertovilla keskustelufoorumeilla firman nimellä on mielestäni ihan eettistä.
Käyttäjän avatar
timore

ViestiKirjoittaja timore » Su Tammi 11, 2009 19:25

Suusta-suuhun markkinointihan on kaikkein tehoikkan vaikuttamisen keino.
Sosiaalisen median pointti omasta mielestäni on se, että myös yritysten on mahdollista tehdä ns. "suusta-suuhun" markkinointia ja käyttää hyväkseen ihmisten sosiaalista asemaa.
Käyttäjän avatar
timore

ViestiKirjoittaja Mantti » Pe Tammi 16, 2009 17:47

paras markkinointi sosiaalisissa medioissa on, että jos jollakin asiakkaalla todella on hyviä kokemuksia niin hän kertoo siitä nettikavereilleen sosiaalisessa mediassa ja näin aikaansaa lisää asiakaskuntaa yritykselle.

Minusta eettisyyden raja on siinä, että tehdään tämän tapahtuminen mahdollisimman helpoksi. Esim. Facebookiin voi tehdä ryhmiä tai muuten tuoda asiakkaita yhteen. Tietysti medioissa voi olla eettisesti mukana luomassa sisältöäkin, mutta omalla nimellä.
Mantti

ViestiKirjoittaja micfire » Pe Tammi 16, 2009 18:53

Mikä tosiaan on eettistä markkinointia? Eipä nyt kyllä tule mieleen mitään näin äkikseltään. Kaikki markkinoinnin muodot on tavalla tai toisella ihmisten manipulointia.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja timore » La Tammi 17, 2009 17:23

micfire kirjoitti:Mikä tosiaan on eettistä markkinointia? Eipä nyt kyllä tule mieleen mitään näin äkikseltään. Kaikki markkinoinnin muodot on tavalla tai toisella ihmisten manipulointia.

Paitti että eikös hakukoneoptimointi / Adwords oo perjaatteessa eettisempää markkinointia kun vaikka telkkarissa tuputtaminen.

Hakukonemarkkinoinnillahan yleensä vaan tyydytetään jo valmiita tarpeita eikä niitä luoda niinkään lisää.

Jos joku hakee PMMP:n uutta dvd:tä Googlesta, niin se luultavasti on myös kiinnostunut levyn ostamisesta.
Käyttäjän avatar
timore

ViestiKirjoittaja micfire » La Tammi 17, 2009 17:32

timore kirjoitti:
micfire kirjoitti:Mikä tosiaan on eettistä markkinointia? Eipä nyt kyllä tule mieleen mitään näin äkikseltään. Kaikki markkinoinnin muodot on tavalla tai toisella ihmisten manipulointia.

Paitti että eikös hakukoneoptimointi / Adwords oo perjaatteessa eettisempää markkinointia kun vaikka telkkarissa tuputtaminen.

Hakukonemarkkinoinnillahan yleensä vaan tyydytetään jo valmiita tarpeita eikä niitä luoda niinkään lisää.

Jos joku hakee PMMP:n uutta dvd:tä Googlesta, niin se luultavasti on myös kiinnostunut levyn ostamisesta.

Mutta mitäs markkinointia tuo sitten on? Jos sun viesti on että "Osta PMMP DVD NetAnttilasta!" ja tyyppi on etsinyt PMMP DVD:tä niin silloinhan kyse on liikenteenohjauksesta eikä mistään markkinoinnista. Eri asia on taas mennä vaikkapa "mua masentaa" hakusanalle ja myydä dildoja

Periaatteessa Adwords ja hakukoneoptimointi ei ole markkinointia vaan se on yksinkertaisesti liikenteenohjausta affin näkökulmasta. Hyvin harva affi edes tietää mitä on markkinointi jos ei ole koulutusta tai taustaa offline markkinoinnin puolelta. Juuri tässä tulee sitten esiin se ero että kuka oikeasti osaa ja mitä. Periaatteessa oikea markkinoija osaa myydä mitä tahansa kenelle tahansa - "Internet-markkinoija" osaa "myydä" tuotteen kuin tuotteen jos vain kävijä sattuu jo valmiiksi hakemaan sitä.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja timore » La Tammi 17, 2009 18:19

micfire kirjoitti:Mutta mitäs markkinointia tuo sitten on? Jos sun viesti on että "Osta PMMP DVD NetAnttilasta!" ja tyyppi on etsinyt PMMP DVD:tä niin silloinhan kyse on liikenteenohjauksesta eikä mistään markkinoinnista. Eri asia on taas mennä vaikkapa "mua masentaa" hakusanalle ja myydä dildoja

Periaatteessa Adwords ja hakukoneoptimointi ei ole markkinointia vaan se on yksinkertaisesti liikenteenohjausta affin näkökulmasta. Hyvin harva affi edes tietää mitä on markkinointi jos ei ole koulutusta tai taustaa offline markkinoinnin puolelta. Juuri tässä tulee sitten esiin se ero että kuka oikeasti osaa ja mitä. Periaatteessa oikea markkinoija osaa myydä mitä tahansa kenelle tahansa - "Internet-markkinoija" osaa "myydä" tuotteen kuin tuotteen jos vain kävijä sattuu jo valmiiksi hakemaan sitä.

Väität siis, että jos telkkarissa tulee mainos jossa kerrotaan, että Anttilasta saa nyt PMMP:n levyn, niin se ei ole markkinointia jos mä olen PMMP:n fani. Jos taas en olisi PMMP:n fani, niin se olisi markkinointia?

Näet mielestäni nyt markkinoinnin varsin kapeakatseisesti. Esimerkiksi sun ja Juhan blogit on espimen ja estimen markkinointikanavia, koska teidät kuitenkin yhdistetään näihin firmoihin. Yrityksen kaikki työntekijäthän on muutenkin yrityksen toiminnan markkinoijia.

Editoioidaan tänne vielä semmosia perusjuttuja, kuten että ruokakaupan layoutti on markkinointia, koska sillä kuluttajat ohjataan tiettyjen tuotteiden luokse. "Kuluttajaliikenne" ohjataan kaupoissa mm. mainosständien avulla valittuihin kohteisiin. Tavaroiden asettelulla saadaan tietyille tuotteille parempi menekki, vähän niinkuin hakukoneoptimoinnilla. Mitä näkyvämmällä paikalla ollaan, sitä paremmin käy kauppa.

Mutta oot ihan oikeessa, jos on it-alan koulutusta muttei mitään markkinontialan koulutusta, niin siinä kyllä näkeet että kukaa osaa ja mitä :wink: .
Käyttäjän avatar
timore

ViestiKirjoittaja micfire » La Tammi 17, 2009 18:58

timore kirjoitti:Väität siis, että jos telkkarissa tulee mainos jossa kerrotaan, että Anttilasta saa nyt PMMP:n levyn, niin se ei ole markkinointia jos mä olen PMMP:n fani. Jos taas en olisi PMMP:n fani, niin se olisi markkinointia?

Siis tämähän oli nyt ihan paska esimerkki. Sun TV esimerkissä herätetään selvästi se ostofiilis ja markkinoidaan sitä tuotetta eikä sillä ole väliä että oletko PMMP fani. PMMP esimerkki on siinä mielessä huono ettet esimerkiksi yleensä ole laihdutuspillerien fani tms. vastaavien "perinteisten tuotteiden".

Näet mielestäni nyt markkinoinnin varsin kapeakatseisesti. Esimerkiksi sun ja Juhan blogit on espimen ja estimen markkinointikanavia, koska teidät kuitenkin yhdistetään näihin firmoihin. Yrityksen kaikki työntekijäthän on muutenkin yrityksen toiminnan markkinoijia.

Ehkä näin, mutta katsoppa löydätkö blogistani yhtään merkintää eSpimestä minun toimestani.

Editoioidaan tänne vielä semmosia perusjuttuja, kuten että ruokakaupan layoutti on markkinointia, koska sillä kuluttajat ohjataan tiettyjen tuotteiden luokse. "Kuluttajaliikenne" ohjataan kaupoissa mm. mainosständien avulla valittuihin kohteisiin. Tavaroiden asettelulla saadaan tietyille tuotteille parempi menekki, vähän niinkuin hakukoneoptimoinnilla. Mitä näkyvämmällä paikalla ollaan, sitä paremmin käy kauppa.

Öö, siis mitä sä nyt selität? Eihän tällä ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa. Ootko sä nyt ihan oikeasti tosissas? Sulla on tuossa validi esimerkki mutta ei sillä mitään tekemistä ole tuotteiden markkinoinnin kanssa. Se että kuluttaja ohjataan tietyille hyllyille ei ole markkinointia vaan katteen maksimointia. Ei varmaan tekis pahaa oikeasti lukea jotain perusopuksia.. ei tarttis sit valittaa kun TD ei maksa kun on backendiäkin.

Mutta oot ihan oikeessa, jos on it-alan koulutusta muttei mitään markkinontialan koulutusta, niin siinä kyllä näkeet että kukaa osaa ja mitä :wink: .

Tjoo, siltä tää alkaa tosiaan näyttää...
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja Mantti » La Tammi 17, 2009 19:20

Kaikki markkinoinnin muodot on tavalla tai toisella ihmisten manipulointia.

Tuosta tulee pakosta jatkokysymys, että millainen viestintä ei ole manipulointia? Minusta manipulointi on epäeettistä viestintää, jossa ajetaan omaa etua epärehellisin keinoin. Samalla tavalla markkinointi voi olla eettistä tai epäeettistä.

On esim. eettistä sanoa "kiitos", kun joku avaa oven, vaikka alkuperäisellä logiikalla sekin olisi manipulointia, jolla koitetaan parantaa toisen oloa. Onko sitten manipulointia lähettää asiakkaalle kiitoskortti projektin loputtua.. Sehän on (ontuvan esimerkin lisäksi) markkinointia.

Periaatteessa Adwords ja hakukoneoptimointi ei ole markkinointia vaan se on yksinkertaisesti liikenteenohjausta affin näkökulmasta.

Eikö tämä liikenteenohjaus, kuten timorekin sanoi, ole mitä suurimmassa määrin markkinointia? Eiväthän käyttäjät tule ohjattuun suuntaan automaattisesti tai minkään teknisen jutun vuoksi.

Öö, siis mitä sä nyt selität? Eihän tällä ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa. Ootko sä nyt ihan oikeasti tosissas? Sulla on tuossa validi esimerkki mutta ei sillä mitään tekemistä ole tuotteiden markkinoinnin kanssa.

Eikö? Kyllä tuotteen toimittaminen mahd. helposti saataville on aika tärkeä osa markkinointia.
Mantti

ViestiKirjoittaja micfire » La Tammi 17, 2009 19:33

Mantti kirjoitti:Tuosta tulee pakosta jatkokysymys, että millainen viestintä ei ole manipulointia? Minusta manipulointi on epäeettistä viestintää, jossa ajetaan omaa etua epärehellisin keinoin. Samalla tavalla markkinointi voi olla eettistä tai epäeettistä.

On esim. eettistä sanoa "kiitos", kun joku avaa oven, vaikka alkuperäisellä logiikalla sekin olisi manipulointia, jolla koitetaan parantaa toisen oloa. Onko sitten manipulointia lähettää asiakkaalle kiitoskortti projektin loputtua.. Sehän on (ontuvan esimerkin lisäksi) markkinointia.

No voi jessus, ei tähän voi enää oikeasti muuta todeta. Markkinointi on sitä, että vaikutetaan tietoisesti mielipiteisiin. Se että sanot "kiitos" kun joku avaa oven ei ole tietoista yritystä manipuloida toista tekemään yhtään mitään. Se, että lähetetään kiitoskortti projektin lopuksi on vastavuoroisuuden iskostamista joka on tietynlaista markkinointia.

Eikö tämä liikenteenohjaus, kuten timorekin sanoi, ole mitä suurimmassa määrin markkinointia? Eiväthän käyttäjät tule ohjattuun suuntaan automaattisesti tai minkään teknisen jutun vuoksi.

Ymmärsinkö oikein että jos joku etsii "PMMP DVD" ja painaa sun "Osta PMMP DVD täältä!" mainosta niin sä pidät itseäsi markkinoijana?

Eikö? Kyllä tuotteen toimittaminen mahd. helposti saataville on aika tärkeä osa markkinointia.

Ymmärrätkö yhtään mitä puhut? Mitä tekemistä sillä on markkinoinnin kanssa että tuote on helppo ostaa? Sillä on tekemistä konversion optimoinnin kanssa, mutta ei mitään tekemistä tuotteen markkinoinnin kanssa.

Mitenkähän tämän nyt selittäisi kun täällä tuntuu olevan käsitys että kaikki on markkinointia. En mä kyllä oikeasti taida nyt jaksaa edes rueta väittelemään asiasta sen kummemmin jos ette itse tajua miten typeriltä nuo teidän esimerkit kuulostaa. Lähinnä minun korvaan tuo kuulostaa siltä, että yritetään todistella itselle että oma "internet-markkinointi" on jotain ihmeellisempää kuin pelkkää liikenneohjausta.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja Mantti » La Tammi 17, 2009 20:00

Ymmärsinkö oikein että jos joku etsii "PMMP DVD" ja painaa sun "Osta PMMP DVD täältä!" mainosta niin sä pidät itseäsi markkinoijana?

Ymmärsit aivan oikein! Silloin mainos on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kysyntä ja tarjonta kohtaavat, mikä on markkinoinnin tehtävä.

Mitenkähän tämän nyt selittäisi kun täällä tuntuu olevan käsitys että kaikki on markkinointia. En mä kyllä oikeasti taida nyt jaksaa edes rueta väittelemään asiasta sen kummemmin jos ette itse tajua miten typeriltä nuo teidän esimerkit kuulostaa.

Esimerkit voivat kuulostaa sinusta typeriltä, mutta niiden tarkoitus on hahmottaa käsitteitä, mikä voi olla muuten vaikeaa. Tässä vielä yksi markkinoinnin määritelmä, niin puhutaan samasta asiasta:

Marketing is defined by the American Marketing Association as the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.

Löytyy mm. wikipediasta ja AMA:n kotisivuilta.

Lähinnä minun korvaan tuo kuulostaa siltä, että yritetään todistella itselle että oma "internet-markkinointi" on jotain ihmeellisempää kuin pelkkää liikenneohjausta.

Tässähän keskusteltiin markkinoinnin eettisyydestä sosiaalisessa mediassa. Yhtä lailla se eettisyys koskee liikenteenohjaamista kuin muutakin markkinointia. Ei siinä minustakaan ole mitään ihmeellistä. Se taas olisi arveluttavaa, jos eettisyyden voisi sivuuttaa toteamalla, että se on vain liikenteenohjaamista eikä kuulu tähän keskusteluun.
Mantti

ViestiKirjoittaja micfire » La Tammi 17, 2009 20:11

Mantti kirjoitti:Ymmärsit aivan oikein! Silloin mainos on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kysyntä ja tarjonta kohtaavat, mikä on markkinoinnin tehtävä.

Haha.. okei.. noh tiedämpähän jatkossa miten sun postis kannattaa lukea :D

Esimerkit voivat kuulostaa sinusta typeriltä, mutta niiden tarkoitus on hahmottaa käsitteitä, mikä voi olla muuten vaikeaa. Tässä vielä yksi markkinoinnin määritelmä, niin puhutaan samasta asiasta:

Marketing is defined by the American Marketing Association as the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.

Löytyy mm. wikipediasta ja AMA:n kotisivuilta.

Jos toi susta kuulostaa hyvälle niin käytä ihmeessä tuota määrityksenä.. mulla ei ole oikeastaan muuta sanottavaa kuin defined by the American Marketing Association ja "In popular usage, 'marketing' is the promotion of products, especially advertising and branding." kuten reference.com asian kertoo.

Tässähän keskusteltiin markkinoinnin eettisyydestä sosiaalisessa mediassa. Yhtä lailla se eettisyys koskee liikenteenohjaamista kuin muutakin markkinointia. Ei siinä minustakaan ole mitään ihmeellistä. Se taas olisi arveluttavaa, jos eettisyyden voisi sivuuttaa toteamalla, että se on vain liikenteenohjaamista eikä kuulu tähän keskusteluun.

Mutta se mitä et näytä ymmärtävän on se, että mitään eettisyyttä ei ole olemassakaan. On vain jotain vitun typeriä ennakkokäsityksiä siitä mikä on sallittua ja mikä ei yhteiskunnan asettamilla termeillä. Älä kuitenkaan käsitä väärin, mä olen täysin eettisyyden kannalla ja mä suorastaan rakastan eettisiä markkinoijia. Teidät on vaan niin helppo jyrätä ja kääriä fyffet.

Mun mielipide on, että jos ketään ei pakoteta väkisin ostamaan tai tekemään jotain, antaa mennä vaan.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja timore » La Tammi 17, 2009 20:36

Jeps. Muutaman markkinoinnin perusteoksen olen joutunut lukemaan kauppakorkeakoulussa jossa luen markkinointia pääaineenani.
Sen takia voisin väittää, että mulla on edes pieni käsitys markkinoinnin teoriasta ja siitä mikä lasketaan markkinoinniksi.

Sä puhut micfire enemmänkin mainostamisesta mikä on eri asia. Tässä on markkinoinnin määritelmä kauppiksen pääsykoekirjasta:
Markkinoinnin tehtävänä on yrityksen liiketoimintamallin, liittyvien asiakas-, toimittaja- ja tuotekehityssuhteiden sekä muiden verkostosuhteiden jotaminen markkinointistrategiassa asetettujen strategisten ja operatiivisten tavoitteiden saavuttamiseksi
- Markkinoinnin johtamisen perusteet, Henrikki Tikkanen

Mainonta ja markkinointi sanojen eroista löytyy settiä wikipediastakin. Mainonta ja Markkinointi.

Markkinointi käsittää käytännössä siis kaiken yrityksen näkyvän liiketoiminnan. Nettimarkkinointia on siis kaikki yrityksen internetissä näkyminen. Sun blogin ja espimen yhteyden tietää kaikki tässä viiteryhmässä toimivat, joten se on selvästi markkinointia.

Tää on pilkunviilausta ja termeillä leikkimistä, mutta ite rupesit aiheesta vääntämään :) .

Eikä sillä ole mitään väliä mitä joku pikkunen nettiaffi tekee, menee enintään oma maine. Isommille firmoille voi olla kuitenkin tärkeää, että kaikesta toiminnasta jää positiivinen kuva. Sonera (tai joku muu kännykäalan firma) sai jonkun verran paskaa niskaan kun niiden hommaama mainostoimisto spämmäsi jonkun miljoona vieraskirjaa täyteen roskaa.

Sua ei haittaa, mutta isoja poikia voi haitata. Ja ymmärsin että nettiäiti on jossain isommassa lafkassa duunissa.
Käyttäjän avatar
timore

ViestiKirjoittaja micfire » La Tammi 17, 2009 20:49

Joo, kyllä minäkin olen markkinoinnin peruskurssit joutunut yliopistossa tahkoamaan mutta nyt jälkiviisaana voi sanoa että luojan kiitos jätin sen paskan sikseen. Katsos kun markkinoinnissa on se yksi paha virhe että jos markkinoijilta kysytään mitä se on niin he sanovat että se on kaikkea ja määritelmät ovat sen mukaisia kuten taas huomattiin. Koomistahan on, että jos markkinoijat joutuisivat tekemään kaikkea mitä itse kertovat markkinointiin kuuluu, olisi se varmasti aika koomista katsottavaa.

Minun puolestani voitte jatkaa ihan rauhassa sitä rummutusta miten markkinointi on kaikkea jne., mutta se ei muuta sitä faktaa että eettistä markkinointia ei ole olemassa ja kaikki markkinointi on mielipiteisiin vaikuttamista. Ja ihan sama kuinka pyristelet ja yrität vakuuttaa, että se sun "internet-markkinointi" on oikeasti markkinointia, me kumpikin tiedetään että se on tosiasiassa ainoastaan liikenteen kontrollointia. Sillä ei ole mitään tekemistä sen tuotteen markkinoinnin kannassa ellet sitten oikeasti esittele tuotetta yleisölle joka ei ole siitä välttämättä kuullut ja SINÄ hoidat sen markkinoinnin. Ei niin että sinä kerrot että nyt on kuule tosi hyvä tarjous seiskalta ja kävijä klikkaa mainosta ja sitten seiska hoitaa sen myymisen.

Mulle tuotteen markkinointi on suht yksinkertainen tapahtuma. Sulla on prospekti, esittelet tuotteen, myyt tuotteen ja otat rahat. Se, että sä teet tuotteen esittelyn tai ostopaikan esittelyn henkilölle jolle joku toinen on jo kertonut ja markkinoinut tuotetta ei tee susta todellakaan mitään kovin erikoista.
Käyttäjän avatar
micfire

ViestiKirjoittaja micfire » Su Tammi 18, 2009 0:22

Ok, minäpä kerron miten saatte tehtyä sosiaalisen median markkinoinnin oikein, eettisestä en tiedä. TEHKÄÄ KUNNON KONTENTTIA!

Isolla ja huutaen ei epäkohteliaisuudesta vaan totuudesta. Tuo on se mikä sosiaalista mediaa ajaa. Ja sen kontentin voi tehdä jopa ihan rehellisesti yrityksen nimissä. Ajatelkaapa millaista tietotaitoa jokaisen firman sisältä löytyy tuotealueeseen liittyen. Paperille kamat ja jakoon. Jos se on oikeasti hyvää kamaa, se kyllä lähtee liikkeelle. Toki on hyvä antaa itse alkupotku kuten esim. Diggiin submittaaminen mutta kunhan kontentti on rehellistä ja hyvää niin siitä se lähtee.
Käyttäjän avatar
micfire

Seuraava

Paluu Sissimarkkinointi