micfire kirjoitti:Mä en nyt ymmärrä kysymystä? Eli siis kysytkö, että miten laillista on pitää RSS aggregaattisivustoja Suomessa vai sivustoja jotka pöllivät kontentin suoraan kohdesivulta eivätkä käytä sivun "virallista" RSS-feediä? Jos kyse on RSS aggregaateista niin mikäs niiden laillisuutta nyt uhkaisi? Really Simple Syndication eli toisin sanoen jos pistät RSS feedin eteenpäin ja joku tekee siitä sivuston niin se taitaapi olla voi voi. Toki se on hieman kusipäistä jos lähdettä ei mainita.
Kysyn onko kellään tarkempaa/virallista tietoa sisällönlainaamiseen liittyen. Tiedän, että esimerkiksi uutista saa lainata, jos ilmoittaa lähteen.
Mutta oma mutu sanoisi, että teosta/artikkelia saa lainata vain jos se on osana uutta teosta. Jos kyseessä on suora uutisen kopionti, niin sillon kai pitäisi olla tekstin tuottajan lupa?
Esimerkiksi marmai.fi:n fiidin tiedoissa lukee näin:
Markkinointi&Mainonnan RSS-syötteen lisäksi tarjolla on Talentumin muita syötteitä. Kaikki ei-kaupalliset www-sivustot voivat vapaasti käyttää niiden otsikkolinkkejä, mutta itse juttuja ei saa kopioida. Mikäli rss-syötteen otsikoita käytetään mainosrahoitteisessa ja/tai käyttäjämaksullisessa palvelussa tai muuten ansaitsemistarkoituksessa tulee otsikoiden käyttöön olla Talentumin myöntämä kirjallinen lupa.
Artikkelin julkaisutavalla ei kai pitäisi olla mitään väliä, tuli se sitten RSS:stä tai itse blogista, niin samat säännöt sitä koskevat, eikös?